uchwyty do LCD
Boxy dachowe - wynajem Boxy dachowe Tunery DVB-T Kable HDMI Anteny DVB-T Uchwyty do tabletów Uchwyty do telefonów GSM Projektory multimedialne Uchwyty rowerowe / bagazniki Meble TV
 
 

Będziesz otrzymywać informacje o:
• promocjach
• okazjach
• nowościach

• oraz cenne kody promocyjne

 
uchwyt do telewizora
Firma uczestniczy
w programie
 

Formaty obrazu

Jesteś tu: » »

Kupując telewizor często zastanawiamy się jaki wybrać format 16/9 czy stary poczciwy 4/3, podobny problem dotyczy wyboru proporcji ekranu jeśli w naszym kinie wykorzystujemy projektor. Niestety każdy z tych systemów ma swoje zalety a konkretny wybór jest sztuką kompromisu.

Formaty obrazu – 4:3 czy 16:9?

Sprzedawane do niedawna telewizory miały ekran tylko w formacie 4/3. Jest to format typowo telewizyjny, przypomina on kwadrat i przy niewielkich odległościach od oczu widza jest "niewygodny" znacznie lepiej sprawdza się tu format 16/9. Po prostu nasze oczy mają o wiele większy kąt widzenia w płaszczyźnie poziomej niż pionowej. Zauważono to w czasach kiedy do spadała popularność kina na rzecz telewizji (pierwsze filmy miały format 4/3). Wtedy to zaczęły powstawać filmy szerokoekranowe. Oczywiście formatów kinowych jest kilka, np. 2.35:1, 1.85:1., w praktyce zakładamy że filmem panoramicznym jest każdy nagrany w innych proporcjach niż 4/3.

 

Większość audycji telewizyjnych emitowana jest w formacie 4/3 i jeśli nasz odbiornik posiada właśnie te proporcje ekranu sytuacja jest idealna. Problem pojawia się kiedy na takowym ekranie chcemy oglądać film. Jak wiadomo nagrany jest on w "panoramie". Jeśli więc nie chcemy utracić żadnych fragmentów i zmieścić cały kadr zachowując proporcje, na górze i dole ekranu zobaczymy czarne pasy. Proces ten nazywamy latterboxing.

Dla większości widzów fakt ten jest lekko bulwersujący. Często więc w czasie konwertowania filmu pod kątem telewizorów 4/3 realizator obrazu decyduje się na wycięcie fragmentów filmu z lewej i z prawej strony, dzięki czemu obraz lepiej (choć i tak nie w pełni) wypełnia ekran. Proces ten nazywamy Pan&Scan. Istotne jest to, że w czasie konwersji obraz nie zawsze wycinany jest symetrycznie, dzięki czemu widz skupia się na głównym wątku obrazu. Innym rozwiązaniem jest projekcja anamorficzna. Największą jej zaletą jest maksymalne wykorzystanie możliwości (rozdzielczości) nośników, a co za tym idzie najlepsza jakość obrazu. Na ekranie 4/3 anamorficzny obraz jest podobny do efektu latterboxingu.

Rozważmy teraz sytuacje występującą przy odbiorniku o proporcjach 16/9. W tej sytuacji filmy 16/9 wypełnią nam cały ekran a pozostałe szerokoekranowe (np. 2.35:1, 1.85:1) pozostawią cienkie paski na dole i górze ekranu. Jest to sytuacja, wydawało by się idealna jeśli zapomnimy o audycjach nadawanych w formacie 4/3.

Co dzieje się wtedy?

Chcąc oglądać obraz na całym ekranie z zachowaniem proporcji obrazu tracimy dolne i górne fragmenty obrazu. Jeśli zaś chcemy zachowując proporcje oglądać pełny kadr 4/3 to z prawej i lewej strony widoczne będą pionowe pasy. Sytuacja podobna do Latterboxingu lecz z pasami w innej płaszczyźnie. W celu wypełnienia całego ekranu nie tracąc fragmentów kadru musimy zapomnieć o prawidłowych proporcjach postaci na ekranie. Obraz taki będzie spłaszczony.

Jak widać jeśli odbiornik wykorzystujemy tylko do oglądania obrazów telewizyjnych - reportaży, filmów typowo telewizyjnych, programów publicystycznych, bardzo dobrze sprawdzi się format 4/3. Jeśli zaś zamierzamy stworzyć system kina domowego, gdzie największy nacisk kładziemy ma projekcję filmów – niezastąpionym rozwiązaniem jest ekran 16/9.

Podobne problemy występują przy wykorzystaniu projektorów, lecz w tym przypadku istnieją inne sposoby na dopasowanie obrazu do formatu ekranu.





Zobacz również nasze inne artykuły



uchwyty do TV
  • Ekrany projekcyjne AVtek
  • Projektory Benq
  • Casio Projektor
  • Projektory Epson
  • Ekran projekcyny Kauber
  • Bagażniki i uchwyty rowerowe THULE
  • Meble RTV, stoliki, wieszaki Multimebel
  • Projektory multimedialne Panasonic
  • Projektor multimedialny Sanyo
  • Sony Rzutniki
  • Projektory Vivitek
  • Uchwyty Vivanco
  • Uchwyty Vogels