Najczęściej kupowane - TOP10
w programie
Kontakt
Jesteśmy do Państwa dyspozycjipn. - pt. w godz. 9:00 - 17:00
Infolinia 22 532 69 49
LC-UB 120 PRO - Uchwyt biurkowy do monitora LCD / LED
Przekątna ekranu 13" - 27"
cena 382.52 304.88 ,-
LC-U5R2 55C Curved - Uchwyt ścienny do TV LCD / LED / plazma 32-
Przekątna ekranu 32" - 55"
cena 0.00 ,-
PROJEKTOR LED WIFI z android 9.0 HDMI USB 1920*1080 3800lm 1080p
Rozdzielczość 1920x1080; 1080P
cena 1800.00 ,-
PROJEKTOR LED WIFI z mirroring HDMI USB 1920*1080 3800lm 1080p Z
Rozdzielczość Full HD (1920 x 1080)
cena 1600.00 ,-
Projektor multimedialny LED HDMI USB 1280x720 2000lm 720P Z852 A
Rozdzielczość 1280*720, wspiera 1080P
cena 900.00 ,-
Warto przeczytać
Formaty obrazu
Jesteś tu: Strona główna » Artykuły » Formaty obrazu
Kupując telewizor często zastanawiamy się jaki wybrać format 16/9 czy stary poczciwy 4/3, podobny problem dotyczy wyboru proporcji ekranu jeśli w naszym kinie wykorzystujemy projektor. Niestety każdy z tych systemów ma swoje zalety a konkretny wybór jest sztuką kompromisu.
Formaty obrazu – 4:3 czy 16:9?
Sprzedawane do niedawna telewizory miały ekran tylko w formacie 4/3. Jest to format typowo telewizyjny, przypomina on kwadrat i przy niewielkich odległościach od oczu widza jest "niewygodny" znacznie lepiej sprawdza się tu format 16/9. Po prostu nasze oczy mają o wiele większy kąt widzenia w płaszczyźnie poziomej niż pionowej. Zauważono to w czasach kiedy do spadała popularność kina na rzecz telewizji (pierwsze filmy miały format 4/3). Wtedy to zaczęły powstawać filmy szerokoekranowe. Oczywiście formatów kinowych jest kilka, np. 2.35:1, 1.85:1., w praktyce zakładamy że filmem panoramicznym jest każdy nagrany w innych proporcjach niż 4/3.
Większość audycji telewizyjnych emitowana jest w formacie 4/3 i jeśli nasz odbiornik posiada właśnie te proporcje ekranu sytuacja jest idealna. Problem pojawia się kiedy na takowym ekranie chcemy oglądać film. Jak wiadomo nagrany jest on w "panoramie". Jeśli więc nie chcemy utracić żadnych fragmentów i zmieścić cały kadr zachowując proporcje, na górze i dole ekranu zobaczymy czarne pasy. Proces ten nazywamy latterboxing. Dla większości widzów fakt ten jest lekko bulwersujący. Często więc w czasie konwertowania filmu pod kątem telewizorów 4/3 realizator obrazu decyduje się na wycięcie fragmentów filmu z lewej i z prawej strony, dzięki czemu obraz lepiej (choć i tak nie w pełni) wypełnia ekran. Proces ten nazywamy Pan&Scan. Istotne jest to, że w czasie konwersji obraz nie zawsze wycinany jest symetrycznie, dzięki czemu widz skupia się na głównym wątku obrazu. Innym rozwiązaniem jest projekcja anamorficzna. Największą jej zaletą jest maksymalne wykorzystanie możliwości (rozdzielczości) nośników, a co za tym idzie najlepsza jakość obrazu. Na ekranie 4/3 anamorficzny obraz jest podobny do efektu latterboxingu. Rozważmy teraz sytuacje występującą przy odbiorniku o proporcjach 16/9. W tej sytuacji filmy 16/9 wypełnią nam cały ekran a pozostałe szerokoekranowe (np. 2.35:1, 1.85:1) pozostawią cienkie paski na dole i górze ekranu. Jest to sytuacja, wydawało by się idealna jeśli zapomnimy o audycjach nadawanych w formacie 4/3. Co dzieje się wtedy?Chcąc oglądać obraz na całym ekranie z zachowaniem proporcji obrazu tracimy dolne i górne fragmenty obrazu. Jeśli zaś chcemy zachowując proporcje oglądać pełny kadr 4/3 to z prawej i lewej strony widoczne będą pionowe pasy. Sytuacja podobna do Latterboxingu lecz z pasami w innej płaszczyźnie. W celu wypełnienia całego ekranu nie tracąc fragmentów kadru musimy zapomnieć o prawidłowych proporcjach postaci na ekranie. Obraz taki będzie spłaszczony. Jak widać jeśli odbiornik wykorzystujemy tylko do oglądania obrazów telewizyjnych - reportaży, filmów typowo telewizyjnych, programów publicystycznych, bardzo dobrze sprawdzi się format 4/3. Jeśli zaś zamierzamy stworzyć system kina domowego, gdzie największy nacisk kładziemy ma projekcję filmów – niezastąpionym rozwiązaniem jest ekran 16/9. Podobne problemy występują przy wykorzystaniu projektorów, lecz w tym przypadku istnieją inne sposoby na dopasowanie obrazu do formatu ekranu. |
Zobacz również nasze inne artykuły
- Tablice interaktywne drogą do rozwoju nowoczesnego szkolnictwa
- Bagażniki Whispbar - system idealnie zintegrowany
- Tablica interaktywna – nowoczesność w świecie nauki i biznesu
- Wizualizer - sposób na ciekawą prezentację
- Wybieramy nawigację GPS
- Wybieramy projektor
- Już wkrótce 5 Memoriał Stanisława Królaka!
- Uchwyty do montażu TV LED blisko ściany
- Przegląd uchwytów rowerowych do montażu na dachu samochodu
- Wybór kabla HDMI
- Mocowania TV z wbudowaną poziomicą
- Uchwyty narciarskie i snowboardowe THULE
- Pierwsze projektory kieszonkowe 3D Ready
- Stojaki pod kolumny głośnikowe
- Stojaki do TV
- Uchwyty TV Vivanco TITAN 2
- Boxy dachowe
- Uchwyty THULE do sportów wodnych
- Różnice między ekranami projekcyjnymi
- Mobilne projektory dla biznesu od Epson
- Uchwyty do TV serii WALL Vogel’s
- Telewizja cyfrowa (naziemna) DVB-T
- Telewizory i projektory 3D
- Projektory bezlampowe dla biznesu i edukacji
- Bagażniki rowerowe THULE : bagażniki samochodowe
- Vogels - najwyższej jakości uchwyty do TV
- Wybór projektora multimedialnego (wideoprojektora)
- Ekrany projekcyjne - rodzaje, wybór
- Co to jest tablica interaktywna
- Montaż ścienny telewizora plazma / LCD
- Uchwyty pod monitor
- Uchwyty do telewizorów / uchwyty do telewizora
- Mocowanie telewizora / mocowanie LCD
- Jaki uchwyt do plazmy?
- Jaki uchwyt do LCD ?
- Jak zamocować projektor?
- Jak zamocować plazmę?
- Jak zamocować LCD?
- Uchwyty do mocowania TV LCD / Plazma
- Uchwyty LED
- Uchwyty do projektorów
- Uchwyt do monitora LCD i TV plazmowych
- Projektory multimedialne
- Instalacja kina domowego
- Uchwyty do TV plazmowych
- Kino domowe to nie tylko głośniki
- Uchwyt pod TV / uchwyt pod telewizor, monitor
- Uchwyty RTV
- Wieszak TV / wieszaki TV
- Systemy kodowania dźwięku
- Formaty obrazu